"Nord Stream" pirms termiņa pabeidz otrā cauruļvada būvniecību
"Nord Stream" projektā sasniegts vēl viens nozīmīgs attīstības posms – ir pabeigta otrā 1224 kilometrus garā jūras cauruļvada būvniecība. Ir plānots, ka pēc apjomīgiem sagatavošanas darbiem cauruļvada nodošanai ekspluatācijā, otrais cauruļvads gāzes transportēšanu uzsāks 2012. gada beigās.
Tas veidos daļu no pilnībā automatizētās divu paralēlu cauruļvadu gāzes transportēšanas sistēmas ar kopējo transportēšanas jaudu līdz aptuveni 55 miljardiem kubikmetru gadā. Līdz ar to nodrošinot Eiropas Savienību ar Krievijas gāzi vismaz 50 gadu garumā.
Pēdējā no otrajam cauruļvadam paredzētajām 99 953 tērauda caurulēm tika izgatavota Europipe uzņēmumā Vācijā. Tad šī caurule tika pārklāta ar betona kārtu EUPEC rūpnīcā Mukranā, transportēta uz Slītes sagatavju noliktavu, kas atrodas uz Zviedrijai piederošās Gotlandes salas, un pēc tam nogādāta uz uzņēmumam Saipem piederošā cauruļvada ieguldīšanas kuģa "Castoro Sei", kur 2012. gada 17. aprīlī to piemetināja pie kopējā cauruļvada un ieguldīja jūras gultnē. Līdz ar to ir noslēdzies loģistikas posms "Nord Stream" projektā.
Kopumā abi cauruļvadi sastāv no 199 755 tērauda caurulēm. Katra caurule ir 12 metrus gara, sver aptuveni 24 tonnas un ir ar betona masas pārklājumu. Cauruļvadu ieguldīšanu iepriekš saskaņotā un rūpīgi izplānotā maršrutā Baltijas jūras gultnē veica trīs cauruļvadu ieguldīšanas kuģi – uzņēmumam Saipem piederošais "Castoro Sei" un "Castoro Dieci", un kompānijas Allseas kuģis "Solitaire". Kopumā abu cauruļvadu būvniecībā, savienojot caurules ir veiktas apmēram 138 850 metināšanas šuves. Gatavos cauruļvadus jūras gultnē ieguldīja cauruļvadu ieguldīšanas kuģis "Castoro Sei" (C6), kas šajā projektā strādā no 2010. gada aprīļa.
"Uzņēmuma Saipem cauruļvadu ieguldīšanas kuģis "Castoro Sei" ir paveicis lielisku darbu. Projekta ietvaros šis kuģis ar 330 cilvēku apkalpes komandu strādājis gandrīz nepārtraukti divu gadu garumā, izmantojot tikai vienu plānotu pauzi tehniskās apkopes veikšanai 2011. gada maijā. "Castoro Sei" cauruļvada ieguldīšanas kapacitāti izrādījusies ievērojami lielāka, nekā bija paredzēts; metināšanas savienojumu kvalitāte ir ļoti augsta, bet drošības rādītājs – izcils. Esam gandarīti, ka otrā cauruļvada ieguldīšana ir pabeigta ievērojamu laiku pirms paredzētā termiņa, kas iezīmē kārtējo nozīmīgo projekta attīstības posmu," paskaidroja "Nord Stream" Būvniecības direktora vietnieks Rurds Hekstra (Ruurd Hoekstra).
"Sarežģīto būvniecības darbu grafika ievērošanu, vienlaikus iesaistot trīs cauruļvadu ieguldīšanas kuģus dažādos cauruļvada posmos, nodrošināja vairāku gadu laikā detalizēti izstrādātā un rūpīgi izplānotā būvniecības programma. Mūsu darbinieku un apakšuzņēmēju profesionalitāte tehniskajos, loģistikas, drošības, apkārtējās vides un cauruļvada ekspluatācijas jautājumos nodrošināja veiksmīgu būvniecības programmas izpildi, ievērojot visus apkārtējās vides un drošības aspektus," piebilda Rurds Hekstra.
Vienlaicīgi Baltijas jūrā cauruļvada ieguldīšanas dažādos posmos strādāja vismaz 12 kuģi. "Nord Stream" izstrādātais būvniecības plāns bija pietiekoši elastīgs, kas ļāva pārvarēt arī ārkārtīgi sarežģītus laika apstākļus Baltijas jūrā, kuri brīžiem noveda pie piespiedu dīkstāves.
Paralēlie cauruļvadi tika ieguldīti trijos posmos. "Nord Stream" ir izstrādājis šo jūras cauruļvadu bez kompresoru starpstacijām. Gāzes spiedienam samazinoties ceļā no Krievijas līdz Vācijas krasta zonai cauruļvadam tika izmantots dažāds cauruļu sienu biezums,.
Sagatavošanās darbi otrā cauruļvada nodošanai ekspluatācijā jau ir uzsākti. Cauruļvada katrs no trīs posmiem tiks piepildīts ar jūras ūdeni, tīrīts un notiks spiediena testēšana. Pēc spiedienu testu veikšanas visi trīs cauruļvada posmi maija un jūnija laikā zem ūdens netālu no Somijas un Zviedrijas krastiem tiks savstarpēji savienoti, kur katrā posmā spiediens mainīsies attiecīgi no 220 uz 200 un no 200 uz 177,5 bāriem.
Pēc ūdens izsūknēšanas un cauruļvada izžāvēšanas, pabeigtais cauruļvads tiks pievienots pie Krievijas un Vācijas krasta zonas un tuvojoties gada nogalei tiks nodots ekspluatācijā kā daļa no pilnībā automatizētā "Nord Stream" paralēlo cauruļvadu sistēmas. Pirmais cauruļvads gāzes transportēšanu uzsāka 2011. gada novembrī.